skansens

Alla inlägg under september 2011

Av Anneli - 7 september 2011 12:38

Idag åkte vi ut i svampskogen igen Katrin , Stina och jag....och hundarna förstås. Idag hade jag jäkligt ont så jag gick mest och letade svamp åt Stina och Katrin.....som idag ville ha gula kantareller till grytan hon ska göra av resterna från igår   

Kantareller (gula) hittade jag inga....men en del trattisar till Stina (och lite åt mig)


Det kom en bil med två karlar i som skulle kolla till saltstenar till älgarna i skogen. Av dem fick vi  reda på att älgjakten hade börjat idag - men ingen jagade på stället vi var på   


Resten av dagen var jag helt utslagen....blir skitdålig av svampplockningen med det är ju så kul. Men nu är det nog plockförbud.....vi har såååå mycket svamp   

Hundarna blir också helt utslagna av att vara ute i skogen....de har väl fullt upp med att hålla reda på mig    


Tjopp !   

Av Anneli - 4 september 2011 22:30

Hejhopp !


Tror jag har blivit riktigt svampbiten.....men vad ska jag göra med all svamp ?? Har nog så att jag klarar mig till 2020 ! Nu har vi offrat ett myggnät och hängt upp i taket i vardagsrummet....jisses va svampen torkar fort !! På 2 dagar är det snustorrt  


 


Idag var vi ut i svampskogen igen med Pär och Katrin och Lukas och alla hundarna naturligtvis.


Först var det lite dåligt med trattisar men vi var vid gott mod och letade på, Katrin och jag   Katrin lyckades till och med med konststycket att gå vilse... 50 meter från oss andra  


 


Henke och Pär stod för kaffepimplandet idag och de fick äran att underhålla Lukas....och idag blev inga missöden med oätliga svampar i munnen   


När grabbarna började bli hungriga hade Katrin och jag precis hittat ett kanonställe med mycket svamp, så vi bestämde att vi skulle åka tillbaks i morgon och fortsätta plocka där.


 


Det blev middag här....grillat....några färdigmarinerade bitar som var apsalta....men de stekta kantarellerna var jättegoda. Pär föreslog att jag skulle göra en gryta på köttet som blev kvar - men det tyckte jag var en dålig ide....Köttet åkte med hem till familjen Faxby    


Tjopp !1

Av Anneli - 2 september 2011 22:15

Hej igen !1


Idag har vi varit ute med Pär,Katrin och lilla Lukas och plockat svamp. Naturligtvis så var alla hundarna med också.....jisses va de röjde i skogen....stundtals så flög det trattisar i luften   


                     Maximilian & Manne

                             Maja


Jag har aldrig plockat trattkantareller förut så det var en ny erfarenhet. Vi fick åka runt ett tag på lite lika ställen innan vi hittade ett perfekt ställe. Rena paradiset....fanns lite gula kantareller och massor av trattisar. Vi plockade och tog paus för lite fika och plockade mera...svårt att sluta när det finns i massor  

 

                   Pär ,Lukas & Maja

                Katrin ,Lukas Och Maja



Det blev lite dramatik på slutet då Lukas fick tag på en flugsvamp om mulade in i munnen.....men Katrin var snabb och skjöljde ur munnen på honom och ringde sedan giftcentralen. Det var ingen fara så länge det inte var någon större mängd (ej större än en sockerbit)....tur.

                             Olga


När vi åkte hem till oss för att äta middag så visade det sig att Pär & Katrin inte vill ha svamp utan plockade åt oss.....så gissa om vi har massor av svamp   Katrin och jag snabbrensade svamp och Pär lagade middag...supergod !! Sedan var det fotboll på schemat.  

  

                           Maximilian


Tjopp!! 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards